Rikke Ager

mobil 26253921
ra@sundeskoleliv.dk

Nanna Paarup

mobil 22223552
np@sundeskoleliv.dk 

Med afsæt i vores mangeårige viden og erfaringer samt nyeste forskning i trivsel, sundhed og læring hjælper vi - sammen med skoler og forældre - børn, unge og voksne til sunde, bæredygtige liv. 

Vores veje krydsedes efter en årrække, hvor vi har været optaget af hvert vores faglige felt, begge med fokus på udvikling af mennesker og organisationer. Vores ekspertiser i forening kan noget magisk, og gav vores samarbejde tydelig mål  og retning. Vi vil hjælpe familier, skoler og kommende generationer med at få et godt og sundt liv.  


Rikke Ager
(sundhedscoach, forfatter, master i evidensbaseret coaching,  tidligere børnesygeplejerske)

I 2015 kiggede jeg ind i tre udskolingsklassers KRAMS sundhed og livsstil, som gæsteunderviser. Formålet var at finde ud af om KRAMS gav genklang. Eleverne blev screenet i deres selvople-vede KRAMS ståsteder. De scorede sig  fra 1-10. De blev hurtigt klar over, at her var en mulighed for at forstå sig selv og egen adfærd på ny. Med coachende teknikker lavede hver elev en prioritering og en personlig plan for, hvordan de kunne rette op på hver deres KRAMS fundamenter i eget liv. De vidste det allerede intuitivt.


Det samme vil jeg gerne give til alle skoler og ungdoms-uddannelser, så den iboende sundhedsintelligens bliver forløst. Sammen kan vi hjælpe flere til mere energi og læring med sundhedslederskabet som fælles faglig genvej.

Siden jeg var ganske ung, har jeg sundhed interesseret mig, og jeg har en fornemmelse af, at min krop har været 100% optaget af mig, uden jeg var klar over det. Jeg blev ikke syg med børnesyg-dommene, selvom jeg var eksponeret. Min fysiske krop har endnu ikke godtaget sygdom, selvom livet ikke er skånsomt. Men hvad gør immunforsvar så forskellige fra person til person? Og hvilken betydning har vores livsstil på vores helbred, på vores trivsel, læring og for de liv, vi lever? Hvorfor bliver nogle syge, andre ikke? Den videnskab har optaget mig hele livet.


I 1998 blev jeg sygeplejerske med speciale indenfor børn og familier, sundhed, sygdom og forebyggelse. Og siden 2006 har jeg fungeret som proceskonsulent, sundhedscoach, formidler og forfatter med fokus på sundhedslederskab og livsstils indvirkning på, hvordan vi holder os raske længst muligt både i sundheds-væsnet, i beskæftigelsesindsatser og i større private virksomheder. 


ra@sundeskoleliv.dk

+45 2625 3921

Nanna Paarup

(master i positiv psykologi, ekspert i læring og facilitering, forfatter, cand.merc., coach og proceskonsulent)
Lad os give alle børn og unge de bedste forudsætninger, så vil mange ting bliver lettere i undervisningen, mens trivslen styrkes og læringen øges.


Da jeg første gang stødte på Jenkins Curve, der viser hvordan engagementet og læringslysten daler hos elever fra 0.-9. klasse, blev jeg for alvor opmærksom på vigtigheden af denne mission.


For at skabe livsduelige unge, der kan finde vej, trives og lære hele livet, er der brug for at gå helt konkret til værks og skabe gode udviklende læringsmiljøer. Så hvordan kan lærere, pædagoger og elever få de bedste forudsætninger for at lære og trives? Hvad skal der til? Hvordan ser det ud?


Tilbage i 2013 var jeg den første i Danmark, der færdiggjorde en master i positiv psykologi på Århus Universet. Under uddannelsen blev jeg introduceret til Martin Seligmans trivselsteori PERMA, som fremhæver fem centrale trivselsfaktorer: Positive emotioner, Engagement, Relationer, Mening samt At mestre. Det blev startskuddet til min optagehed af det som internationalt omtales PosEd (Positive Education), som kobler læring og trivsel.


Der har i en årrække været diskussion om, hvorvidt PERMA skulle suppleres med et +H (for health). Da jeg mødte Rikke blev sundhed for alvor sat i fokus.


Jeg har i alle årene som selvstændig observeret undervisning, givet sparring og feedback samt undervist lærere og pædagoger i god og engagerende undervisning gennem konkrete værktøjer til klasseledelse og udvikling af samarbejdet. I observationerne har jeg set mange versioner af elever, der havde udu i KRAMS balancen. Noget som får betydning for alle i lokalet og for effekten af undervisningen. 


De sidste 20 år har jeg udviklet læringsmiljøer i skoler og ungdomsuddannelser, i teamsamarbejde og professionelle læringsfællesskaber og coachet individer og team. 


Jeg har skrevet 17 bøger og faciliteret udviklingsforløb og undervisning på skoler i både ind- og udland. Jeg er optaget af adfærdsdesign i hverdagen og af, hvordan vi indarbejder gode rutiner og vaner. De små ting, der gør en stor forskel - både nu og på den livslange bane. 

np@sundeskoleliv.dk

+45 2222 3552